'
pormoney







حساسیت زدایی

1401/3/14

حساسیت زدایی

مشاهده پیشنمایش

 روش درمانی موثر در برطرف کردن حساسیت های بینی

ایمونوتراپی بعنوان روش موثر در برطرف کردن پایدار علائم

 

درمان ایمونوتراپی بر اساس این مفهوم قدیمی است که سیستم ایمنی می تواند در برابر آلرژن های اختصاصی که باعث برانگیختن علائم حساسیت می گردند ، حساسیت زدایی گردد. این علائم می تواند هم در قالب آسم و هم در شکل آلرژی بینی تظاهر نمایند.

درحالی که داروهای رایج در درمان آلرژی ، می توانند سبب کنترل علائم گردند، با قطع داروها به فاصله کوتاهی علائم از سر گرفته می شوند. ایمونوتراپی می‌تواند سبب برطرف کردن پایدار علائم گردد و حتی می تواند در بیماران با آلرژی بینی ، مانع از پیشرفت آن به سمت آسم گردد.

ایمونوتراپی شامل تزریق مکرر همان آلرژن هایی است که سبب ایجاد علائم می گردند. تشخیص این آلرژنهای ایجاد کننده مشکل در بیمار، توسط یک آلرژیست مجرب و از طریق انجام تست پوستی صورت می گیرد.

در مرحله اول درمانی، دوزهای افزایش یابنده از آلرژن ها ، یک یا دوبار در هفته ، به فرد مبتلا تزریق می گردد تا به دوز نگهدارنده  تحمل ایجاد شود. با رسیدن به دوز نگهدارنده ، فاصله مراجعات برای تزریق ، ماهانه می گردد.

تصمیم گیری برای انجام و شروع ایمونوتراپی بر اساس عوامل متعددی می باشد:

طول مدت فصل آلرژی و شدت علائم

میزان کنترل علائم با داروها و اجتناب از تماس با آلرژن ها

تمایل برای اجتناب از استفاده درازمدت از داروها

زمان. ایمونوتراپی نیازمند صرف زمان قابل توجه در فاز ابتدایی و همچنین بعدا در فاز نگهدارنده می باشد.

هزینه براساس محل انجام آن و پوشش بیمه متفاوت می باشد. با این حال، ایمونوتراپی یک موثر در درمان آلرژی ها می باشد.

این روش اولین بار در سال  1911 توسط لئونارد نون و جان فری من انجام گرفت و اکنون بیش از صد سال است که همچنان موثر واقع می گردد. ایده اولیه آنها بر اساس نتایج مثبت واکسنهایی بود که سبب ایجاد محافظت در برابر عفونتهایی از قبیل آبله می گردید. با تشخیص نقش گرده ها در ایجاد آلرژی بینی ، این دو دانشمند نتیجه گرفتند که با تزریق عصاره گرده های گیاهان به بیماران حساس می توان سبب القای ایمنی و تحمل در این بیماران گردید.

در طی سال ها، دانش ما در مورد آلرژن ایمونوتراپی ، فواید دراز مدت آنها و همچنین پروتکلهای انجام آن ، افزایش یافته است. از مهمترین یافته ها این است که ایمونوتراپی می تواند سبب بهبودی درازمدت حتی بعد از قطع درمان گردد. همچنین در درازمدت نیز روشی به صرفه محسوب می گردد.

ایمونوتراپی نشان داده شده است که در درمان آسم آلرژیک، رینیت و کنژنکتیویت آلرژیک، آلرژی به نیش حشرات، درماتیت آتوپیک، موثر می‌باشد.

برای برطرف کردن مشکلات مربوطه به مطب ما مراجعه فرمایید. قبل از مراجعه حضوری حتما تماس حاصل کنید.

نام

متن پیام

از عدد 1 (کم) تا 10 (زیاد) به این مطلب امتیاز دهید

کد امنیتی

266507
درج نظر